Please or Register to create posts and topics.

Bij laden track (spoor) wordt er toch een afwijkende route berekend

Hallo,

Ik gebruik diverse routeplanners, maar ga altijd uit van de track (spoor).
Zodra ik deze track importeer in Scenic, wordt er op diverse punten volledig afgeweken van de track zoals deze is gemaakt.
Natuurlijk kan ik hem opslaan als spoor, maar dan werkt de navigatie niet, maar kan je alleen een lijntje volgen.
Je krijgt geen route aanwijzingen.

Heb ook geprobeerd om nadat de route was gemaakt, deze aangepast en de niet gelijke delen extra punten bijgezet, zodat de route wel overeen kwam met de track.
Is veel werk, maar als dat had gewerkt, had ik in ieder geval een oplossing. Helaas ging het tijdens het rijden van deze route helemaal fout,
Dat begon al bij de start van de route, dat ik dacht, hier klopt helemaal niets van.

Rijdt regelmatig routes met groepen als voorrijder en niets is zo ergerlijk dat de route afwijkt van de originele route.
Zelfs zo erg dat, ik kende de omgeving, ik een keer in tegengestelde richting zou zijn gereden dan de oorspronkelijke route.
Niet leuk voor een groep.

Hoe kan ik een track (spoor) inladen en deze wel exact als route gaan rijden? Dus zonder dat Scenic er zijn eigen route van maakt.
Dit werkt namelijk met de meeste navigaties en ook met andere programma's.
Hier wordt de track exact overgezet in een route, de route volgt dus het ingelezen spoor.

Zie graag een oplossing tegemoet hoe ik dit kan verhelpen.

Alvast bedankt.

Hoi @tibeert,

Ik vermoed dat er wellicht nog wat via punten op de verkeerde weg (of weghelft) zijn 'gesnapped'.  Als je me de GPX stuurt (gebruik de 'email me' knop onderaan de help pagina) zal ik er Maandag in detail naar kijken en detail reactie plaatsen.  Hier vind je meer uitleg over hoe het importeren van tracks (sporen) precies werkt in Scenic, en waarom handmatige aanpassingen soms nodig zijn: https://scenic.app/help/strange-loops-while-importing/

Vriendelijke groeten,
Guido

If you're enjoying Scenic and are happy with the support, please leave a nice rating in the App Store. It would mean a lot to me ❤️

Goede morgen Guido,

Dank voor je snelle reactie.

https://1drv.ms/u/s!AqShSm1m97vjku10dBM6D-5NIC-5rA

Ik hoop dat ingevoegde link van de route werkt.
Kon namelijk niet vinden hoe een .gpx bestand te koppelen.
Werkt het niet graag even een mailadres.

Heb even naar jouw uitleg gekeken voor de lussen of verkeerde kant van de weg. Dat is hier echter niet aan de hand.
We hebben de track ook geladen in bijv. BikeGPX, meer voor fietsen, maar werkt ook voor de motor wat betreft een route inlezen en daar is de gegenereerde route spot-on.

Zoals eerder gezegd rijdt ik veel georganiseerde routes. Soms eigen routes, soms aangeleverd door de organisatie.
Dan is een kleine afwijking niet erg, maar als de route in Scenic eromheen rommelt, is dat erg vervelend.
Zeker als ik als voorrijder een totaal ander route blijk te rijden als diegenen die met bijv. een Zumo of TomTom rijden.
Ook als ik gewoon meerijd is dit erg vervelend, dat zal je begrijpen.

Wij zijn erg tevreden over Scenic als je alleen rijdt of het zelf een route laat genereren. Super gewoon, kan geen navigatie aan tippen.
Maar een track is een track en die moet het programma gewoon volgen.

Hoop dat bovenstaande bijdraagt aan een nog beter programma.

Groet, Wil

Hoi Wil,

Ik heb je route geïmporteerd. Dit is idd een zeer uitdagende route voor het importeer algoritme.

Importeren werkt grofweg als volgt:

• Van de track / het spoor, worden op een 'slimme' manier een aantal key via punten afgeleid
  • Den wordt de route tussen die punten berekend.

Het moeilijke aan deze route is dat de route tussen deze key punten niet altijd de snelste of kortste is. Vaak wordt er (vanuit het algoritme gezien), "onlogische" wegen genomen. Dit zou opgelost kunnen worden door meer key punten te laten staan, maar dit werkt dan weer averechts voor performance.

De balans die Scenic heeft gevonden (aantal key punten laten staan voor specifieke routes) komt van jarenlang tweaken van de 'slimme manier' uit de eerste bullet. Dit is altijd een balans. Het zal nooit 100% werken voor alle routes. Hier is een blog artikel van mij, waar dit helemaal uitgelegd wordt: https://scenic.app/turn-turn-instructions-gpx-tracks-everything-never-wanted-know/

BikeGPX (als ik de goeie voor heb), is een ander soort app. Deze tekent het spoor op de kaart. Er vind geen berekening plaats. Deze app geeft je weliswaar wat info over het spoor/track en waarschuwd als je van het lijntje afwijkt. Maar BikeGPX geeft je echter geen turn by turn instructies (b.v. over 300 meter rechts af op de rotonde), en kan de route niet herberekenen als je ervan afwijkt. In die zin is BikeGPX is feite het zelfde als Scenic als je de blauwe lijn als track zou opslaan.

Scenic wil je echter turn by turn instructies geven voor routes... en daarvoor moet er met deze key punten gewerkt worden. Daarom moet juist de route berekend worden. Ook dit wordt verder toegelicht in blog artikel waar ik naar link hierboven.

Nu, voor deze specifieke route... zoals al gezegd is deze idd uitdagend. Het is best wel wat werk om deze kloppend te krijgen. Maar niet onmogelijk. Hier is de route helemaal gecorrigeerd. https://scenicapp.space/route/OkYBRUqF (via deze link kun je die aan je eigen Scenic account toevoegen). Dit heeft mij ongeveer 10 minuten gekost inderdaad. Er is één verschil wat ik niet kon oplossen:

De Rijndijk bijna op het einde:

Volgens de HERE kaart data is dit stukje weg alleen voor bestemmingsverkeer. Ik weet niet of dat terecht is. Ben niet bekend met deze weg. Indien niet terecht, dan kun je zelf bij HERE aangeven dat hier een error in de kaart data zit: https://scenic.app/help/roads-not-on-the-map-errors-in-the-map-data/

Nu, nog even over het feit dat de route anders wordt tijdens het navigeren. Wat zijn je instellingen voor route-afwijk gedrag? (Instellingen > Navigatie & Tracking > Route-afwijk gedrag). Heb je wellicht 'Automatisch vias overslaan' aan gezet? Zo ja, dan raad ik aan om dit weer uit te zetten. Dit kan namelijk je route flink veranderen tijdens het navigeren. Hier is een forum post hierover: https://scenic.app/forum/topic/auto-skip-via-points/#postid-3860

Hoop dat dit e.e.a. verduidelijkt. Zo niet of bij andere vragen... ik ben beschikbaar.
Groeten,
Guido

If you're enjoying Scenic and are happy with the support, please leave a nice rating in the App Store. It would mean a lot to me ❤️

Hallo Guido,

Dank voor wederom een snelle reactie.
Ja, we rijden uitdagende routes, soms wel 400 km plus.
Volgens mij heb ik deze route uitgezet in Kurviger, maar zou ook MyRoute kunnen zijn.
Dat zijn de routeplanners die ik het meest gebruik.

Ik zal er morgenavond naar de door jou aangepast route kijken en wellicht binnenkort gaan rijden.
Kijken hoe deze route zich houdt.

Ga ook mijn instellingen controleren voor de omgang met via punten.

Zodra ik meer weet, zal ik mijn bevindingen naar je toe sturen.

Nogmaals dank voor de snelle ondersteuning.

Met vriendelijke groet,

Wil Kok